Olemme maailman johtava kartiohammaspyörätoimittaja. Päätuotteenamme ovat kartiohammaspyörät, joita kutsutaan myös kulmavaihteiksi. Tehtaissamme valmistetaan myös lieriöpyöriä, erilaisia akseleita sekä planeettavaihteen osia.
”Brändimme tunnetaan maailmalla laadusta. Emme välttämättä ole asiakkaalle halvin vaihtoehto, mutta laadusta emme tingi mistään hinnasta. Osaamme auttaa asiakasta oman vaihteen suunnittelussa, kun ensin näemme asiakkaan tarpeen. Osaamme haastaa asioita, emmekä vain toimita hyvää tuotetta. Tärkeintä on, että autamme asiakasta menestymään”, tuotantojohtaja Marko Nummi avaa Atan ajatusmaailmaa.
Marko Nummi vastaa Ata Gearsin operatiivisesta toiminnasta.
”Vastaan tuotannon osalta euroista. Katson myös, että tiimini onnistuu työssään. Koitamme olla joka päivä ja viikko parempia kuin edellisellä viikolla”, hän kertoo.
Tuotamme vuosittain noin 12 000 voimansiirtokomponenttia. Tuotteita valmistetaan ainoastaan tilausten perusteella.
”Meillä asiakas ei voi selata katalogia ja ostaa tuotteita suoraan hyllystä. Tuotekirjomme on hyvin laaja. Teemme todella eri kokoisia komponentteja tilausten pohjalta: hyvin pienistä, noin puolen kilon kappaleista komponentteihin, jotka painavat jopa kymmeniätuhansia kiloja”, Marko kertoo.
Ata Gears on tiiviisti mukana Tampereen katukuvassa
Vaikka tuotteemme eivät juurikaan näy tavalliselle kaduntallaajalle, ne ovat monen tamperelaisen arjessa mukana. Muun muassa Tampereen ratikan vaihteissa käytetään Atan komponentteja ja Näsinneulan ravintola pyörimiseen tarvitaan Atan osia.
Toimitamme kartiohammaspyöriä kiskoraideliikenteeseen ympäri maailman. Muun muassa useissa ratikoissa, kaivosjunissa ja hiilivaunuissa käytetään Atan komponentteja. Toinen suuri asiakaskuntamme on potkurilaitevalmistajat, jotka käyttävät Atan komponentteja potkureissaan.
”Kartiohammaspyöräpareja toimitetaan haastaviin olosuhteisiin. Meren aallokko saattaa olla kymmeniä metrejä korkea, jolloin valtamerilaivan potkurin on toimittava varmasti”, Marko muistuttaa.
Ata Gearsin komponentit kestävät aikaa. Jos vaurio ei ole suuri, vanha kartiohammaspyörä voidaan parhaimmillaan kunnostaa eikä sitä tarvitse vaihtaa uuteen.
”Jos potkurilavat eivät ota pohjaan kiinni ja laite on asennettu oikein, kartiopari toimii moitteetta jopa kaksikymmentä vuotta. Kartiohammaspyöriä ei tarvitse olla joka vuosi vaihtamassa, huoltovälit ovat 5—10 vuotta”, Marko kertoo.
Ata Gears vie tuotteita maailmalle
Olemme ennen kaikkea vientiyritys, sillä tuotannostamme noin kolme neljäsosaa menee maailmalle. Viime vuonna suurin kohdemaamme oli Japani ja Saksa tuli perästä.
”Tuotteitamme näkee vain harvoin, sillä usein niitä käytetään potkurilaitteissa. Atan komponentit sijaitsevat laivan pohjissa, ja ne vievät ihmisiä tai kontteja eteenpäin. Komponenttimme ovat elämässä mukana ympäri maailman”, Marko kuvaa.
Suomessa Ata Gearsin suuria asiakkaita ovat muun muassa Raumalla sijaitseva Kongsberg ja Jyväskylässä toimiva David Brown. Japanissa yksi suurimmista asiakkaistamme on moottoripyöriäkin valmista Kawasaki.
Hyvistä koneistajista on jatkuva pula
Ata Gearsilla on tällä hetkellä noin 130 työntekijää. Kesällä vahvuudessa ovat myös kausityöntekijät.
”Haluamme tarjota opiskelijoille mahdollisuuden päästä oppimaan työssä. Useampikin uratarina on lähtenyt kesätöistä liikkeelle. Itse tulin työharjoitteluun Atalle koneistajaksi vuonna 2005, ja sen jälkeen olen saanut kasvaa pikkuhiljaa vuosien varrella”, Marko kertoo.
Ata Gearsilla keskimääräinen työsuhteen pituus on 17 vuotta.
”Kyllä täällä viihdytään! Se kertoo, että täällä on hyvät oltavat ja perheyritys pitää huolta työntekijöistään”, Marko hehkuttaa.
Uusia koneistajia kaivataan jatkuvasti remmiin mukaan.
”Osaavien ja sopivien koneistajien löytäminen on ollut haastavaa. Tämä on valtakunnallinen, jos ei ihan globaali ongelma. Työ vaatii tietynlaista osaamista, mutta Atassa opetetaan. Ei tarvitse olla ammattilainen tänne tullessaan. Koneistajia eläköityy lähivuosina, jolloin heidätkin täytyy korvata uusilla työntekijöillä.”
Kiinnostaako ura Atalla?
Tarvitsemme jatkuvasti uusia tekijöitä hyviin hommiin – niin koneistuksen konkareita kuin tuoreitakin tekijöitä. Meillä on mahdollista kouluttautua alalle työssäoppimalla.