PROFESSIONALS
TALK
NEWS
”NYT EN VAIHTAISI ALAA MISSÄÄN NIMESSÄ.”
”Kipinät lentävät pilkkopimeässä hallissa ja koneistaja on yltä päältä noessa ja rasvassa… Mutta itselläni harvoin edes kädet likaantuvat töissä”, naurahtaa ATA Gearsin 5-akselikoneistaja Niko Honka. Monen mielikuva koneistajan työstä saattaakin olla kaukana siitä, mitä se todellisuudessa on – enemmän tietokoneella olemista kuin fyysistä vääntämistä. Hyvät työkaverit, joustava työaika, säännölliset tulot, kiinnostavat ja vaihtelevat työtehtävät: Niko
PERINPOHJAISTA TIETOA
Kun olet vastuussa johtavan hammaspyörävalmistajan tuotannosta ja kannattavuudesta, ei yhtään haittaa, että tunnet asiat läpikotaisin. ATA Gearsin tuotantojohtaja Marko Nummi on monipuolisen työhistoriansa ansiosta tästä hyvä esimerkki. Marko aloitti työskentelyn ATAssa vuonna 2005 ja on omin silmin nähnyt 15 vuoden aikana tapahtuneet suuret muutokset. Yhdessä yli sadan hengen koneistustiimin ja huipputeknologian kanssa hän vastaa ATA
TIUKKOJEN TOLERANSSIEN TAITAJA
Perinpohjainen uudelleenkouluttautuminen ja tarkka erikoistuminen toivat Ari Syväjärven 15 vuotta sitten jalkineteollisuudesta metalliteollisuuden palvelukseen. Tällä hetkellä hän työskentelee ATA Gearsin kovahammastuksessa ja kantaa vastuutaan maailman luotettavimpien hammaspyörien valmistajana ylpeänä. “Kuvion paikka ja asennusmitat ovat tärkeimmät asiat”, Ari kertoo ja muistelee kuinka ATAn edellinen laatupäällikkö sanoi aina, että kovahammastus on prosessin tärkein työvaihe. ”Siinä hammaspyörän laadun
GEAR DOCTOR’S BLOG
HOW TO GET IT RIGHT THE FIRST TIME – AND EVERY TIME
With gears over 3 metres in diameter Big gears almost always run vital processes, which are often also a company’s most expensive ones. In many cases the company may have no backup equipment and any breakage can easily cause long downtime, possibly even resulting in the company being unable to finish the job or continue
BEVEL GEAR QUALITY IS NOT GUESSWORK
The best raw materials, state-of-the-art design, engineering tools and know-how, in-house heat treatment, fine-machining and super-finishing: That’s what’s behind all ATA Gears’ solutions and deliveries. But even that is not all. You could almost say that it takes just about as many quality factors to make a bevel gear as that gear has teeth. A
CASE HARDENING – THE HEAT IS ON
Gears are expected to function reliably for years or even decades under extreme loads, so case hardening is one of the key development areas in this specific field of mechanical power transmission. That’s why ATA’s Gear Doctors are ceaselessly researching heat treatment and material science. Water jet cutting, sample cutting, grinding and polishing, adding to