ODOTETTAVISSA JOTAIN ODOTTAMATONTA

Logistiikkakoordinaattori Mika Korpilähteen työ ei ole parin viime vuoden aikana ainakaan tullut helpommaksi – päinvastoin. Globaali Covid-pandemia ja Ukrainan sota ovat lisänneet haasteellisuutta hänen työhönsä. Mikan tärkeä tehtävä on lähettää ATA Gearsin tehtaalla valmistetut, lukuisat työvaiheet läpikäyneet laadukkaat kartio- ja lieriöhammaspyörät asiakkaille ympäri maailman.

Työ edellyttää luovuutta, ongelmanratkaisukykyä ja taitoa priorisoida. Koskaan ei ole tilannetta, jossa pöydällä olisi vain yksi tai kaksi ratkaistavaa asiaa, vaan niitä on useimmiten yhtä aikaa 6 tai 8.  Epävarmuuden sietäminen on myös yksi vaatimus, koska aamulla tehdyt hienoimmatkaan suunnitelmat eivät aina enää iltapäivällä päde. “Yksi sähköposti voi muuttaa kaiken”, kuvailee Mika. “Siinä voidaan esimerkiksi kertoa, että Antwerpeniin kaksi päivää sitten hyvissä ajoin ATAsta lähtenyt toimitus on kadonnut. Sitä sitten lähdetään ykkösprioriteettina selvittämään.”

Kartio- ja lieriöhammaspyörät voivat olla hyvin suuria ja painavia kappaleita. Mika kertoo: “Yhdenkin lähetyksen kokonaispaino oli yli 30 000 kg ja se piti jakaa neljään erään, jotka vielä siltikin vaativat ylisuuren kuljetusperävaunun ja erityisvarustellun haarukkatrukin lastin nostamiseen. Ja aika monta erikoisjärjestelyä matkan varrelle.” Mikan tehtävä on ennakoida mahdollisimman hyvin kaikki mitä on edessä ja tehdä kaikki tarvittava niin että koko logistinen prosessi sujuisi mahdollisimman mutkattomasti. Yksi tavaralähetys voi vaatia useita kuljetusvälineen vaihtoja, joista jokainen sisältää omat riskinsä. Kaikkien tulliselvitysten täytyy olla moitteettomassa kunnossa, ja kun vielä eri mailla on omat käytäntönsä Mikalla on usein käsissään monimuuttujayhtälö.

Osa ATA Gearsin asiakkaista järjestää hammaspyörätilaustensa kuljetukset itse, mutta silloinkin Mika auttaa parhaiden vaihtoehtojen löytämisessä ja myös pyytää asiakkaille kuljetustarjouksia. Mikalla on työssään ATAn asiakkaiden täysi luottamus ja jo monen vuoden ajalta.

 “Ei tämä ihan perusjampan duunia ole”, summaa Mika. “Jos kaksi tai kolme päivää on sujunut rauhallisesti niin sitä alkaa väkisinkin oikein odottaa jotain yllättävää tapahtuvaksi. Kun tavaraa kuljetetaan toiselle puolelle maapalloa, logistiikkaketjussa on monta vaihetta ja toimijaa ja on täysin mahdotonta hallita niitä kaikkia. Aika hyvinhän tässä on kuitenkin pärjätty ja lähes joka päivä joku asiakas jossain päin maailmaa vastaanottaa ATAn tehtaalla valmistetun laadukkaan hammaspyörän moitteettomassa kunnossa.”

ATA Gears tarvitsee uusia tekijöitä jatkuvasti, ja meillä on mahdollista kouluttautua alalle myös työssä oppimalla. Sinustakin voi tulla uusi Gear Doctor, asiakkaiden ja työkavereiden arvostama täysverinen voimansiirron ammattilainen.

Kiinnostaako ura Atalla?

Tarvitsemme jatkuvasti uusia tekijöitä hyviin hommiin – niin koneistuksen konkareita kuin tuoreitakin tekijöitä. Meillä on mahdollista kouluttautua alalle työssäoppimalla.

 

LEARN TO EXPECT THE UNEXPECTED

Of all responsibilities at ATA Gears, Logistics Coordinator Mika Korpilähde’s job is the one that the turmoil of the global pandemic and the war in Ukraine affect most, with additional challenges and stress. Mika’s job is in ATA Gears’ final logistics, with duties such as invoicing and dispatching the finished bevel and cylindrical gears to customers around the world.

Mika’s work requires creativity, problem solving skills and the ability to prioritize, because it is never just one or two issues on his desk but 6 or 8 at the same time. The ability to tolerate uncertainty is another requirement, because even the best plans do not guarantee that you can follow them that same day. ”One e-mail waiting for you in the morning can change it all,” says Mika. ”It may state that a delivery which was sent in good time is lost in Antwerp, and then that’s what I have to tackle.”

Bevel and cylindrical gears can be very big and heavy. Mika remembers one delivery where the total weight of the load was 30 000kg. It was divided into four consignments and needed an oversized trailer and a special extra bigforklift to get it on the trailer plus quite a few special dispatch arrangements. And it is Mika’s job to anticipate what may lie ahead and take all that into account when preparing the dispatch. One delivery may involve several connections and each one of these constitutes a risk for the delivery. All customs documents also need to be in perfect order, and various countries have different practices, which Mika needs to master.

”I guess it’s fair to say this is not quite an ordinary job. If 2 or 3 days have gone peacefully, one actually begins to expect a catastrophe,” Mika describes the nature of his work. ”And always there’s at least a minor mishap, just because when goods are delivered to the other side of the world, there are numerous steps and people in the chain. There’s no way to be in contact or influence them all. Anything can happen. My job is to anticipate the unexpected and try to make sure that the customer gets his gears in faultless condition.”

Some of ATA Gears’ customers choose to arrange the delivery of the gears they have ordered themselves, but even then, Mika helps to find them the best options and requests transportation quotations. Mika is definitely proud of his job and has earned ATA Gears customers’ trust.

ATA Gears is recruiting.

Through our special training programme you can become one of the Gear Doctors.

Maybe the best careermove you ever make. If you are interested in joining us, complete a form on the career page.