Hammaspyöräkoneistajan työ on tarkkaa ammattimiehen hommaa eikä sitä opi kunnolla kuin työssä, sorvin ääressä. Paitsi että tuo ”sorvi” on noin puolet työajasta tietokone, jolla koneistaja suunnittelee 3D-malleja ja ohjelmoi. Eli ehkä aikalailla erilaista ajankäyttöä kuin mitä moni luulisi konepajassa työskentelyn olevan.
ATA Gearsissa tehdäänkin maailman innovatiivisimpia ja luotettavimpia kartiohammaspyöriä, niitä joihin luottavat esimerkiksi meriteollisuuden ja kaivosteollisuuden yritykset ympäri maailman – niin ja myös Tampereen ratikka.
Hammastus syntyy tässä työvaiheessa ja sen on oltava kohdillaan, tämän jälkeen hammaspyörää toki vielä muokataan paljonkin, mutta jos viisteet ovat väärin, niin pyörä on viallinen. Hammaspyöräaihio mitataan neljästä kohdasta, koneistaja 3D-mallintaa sen tietokoneella ja ohjelmoi mallin työstökoneelle. Työ vaatii avaruudellista hahmotuskykyä sillä kartiohammaspyörä kaarevine viisteineen ja kappaleen koveruus, kuperuus ja pallomaisuus ovat ulottuvuuksia, jotka on hahmotettava ja jotka aiheuttavat haasteita hammaspisteiden väliä mallintaessa.
”Koneistajan työssä ei voi myöskään koskaan olla liian tarkka,” koneistaja Jari Piili toteaa. ”On parempi tarkistaa asiat useaan kertaan ja opetella siihen oma tiukka rutiini ja prosessi. Jos epähuomiossa laittaa yhdenkin mitan väärin, niin hammaspyörä on susi. Onneksi tuota ei juurikaan pääse tapahtumaan, niin rutinoitunut prosessi ja ammattilaiset ATAssa on.”
Jari toteaa, että hammaspyöräkoneistajan työtä ei voi oppia missään muualla kuin ATAssa. Ammattikoulu tai muu oppilaitos antaa perusteet, mutta sen jälkeen alkaa elämän mittainen oppiminen, aina tulee vastaan uusia kappaleita. Jarinkin työkoneelta löytyy pitkälle yli 600 erilaista kappaletta, jotka hän on mallintanut ja työtovereilta lisää.
Jos haluat rakentaa uraa normaalien toimistorutiinien ulkopuolella ja tulla osaksi harvinaista ammattimiesten ja –naisten ryhmää, sinun kannattaa olla tästä kiinnostunut: ATA Gearsin erityisen koulutusohjelman kautta sinusta voi tulla uusi Gear Doctor, asiakkaiden ja työkavereiden arvostama voimansiirron täysverinen ammattilainen. Ehkä elämäsi paras urasiirto.
Kiinnostaako ura Atalla?
Tarvitsemme jatkuvasti uusia tekijöitä hyviin hommiin – niin koneistuksen konkareita kuin tuoreitakin tekijöitä. Meillä on mahdollista kouluttautua alalle työssäoppimalla.
A MACHINIST AND A COMPUTER WIZARD
Half of Mr. Jari Piili’s daily working time is spent at the computer – programming and designing 3D models. So is he a software developer? No, he’s a machinist specially trained for his job by his employer, ATA Gears, designer and manufacturer of world-famous bevel gears. A machinist’s job is not dirty work requiring brute force. No way: It needs good spatial perception, because a bevel gear with its curved facets and concavity, convexity and sphericity can be challenging when modelling the clearance between tooth contact points.
”In a machinist’s job, you can never be too accurate,” Jari says. ”You need to recheck and double-check and learn and maintain your own meticulous routine and process. You can definitely be proud of your work, of being a member of a rare profession, of producing top-quality, superbly-functioning bevel and cylindrical gears.”
ATA Gears is recruiting.
Through our special training programme you can become one of the Gear Doctors.
Maybe the best careermove you ever make. If you are interested in joining us, complete a form on the career page.